fbpx

Robiąc przetarg, zastanawiałeś się nad znaczeniem modelu biznesowego dostawcy?

Czy różni się zakup produktów od usług?

Kupując produkt, kryteria są proste i zrozumiałe; cena, dostępność, specyfikacja. Hipotetycznie, jeśli chcesz kupić dostawy kartek A4, to do potencjalnych dostawców wystosujesz mniej więcej taki komunikat: „Kupię dostawy kartek A4 w ilości 1080 ryz na najbliższe trzy lata. Grubość kartki 2 mm, kolor biały. Dostawy comiesięczne w ilości 30 ryz, do piątego dnia miesiąca”. Wtedy jedynym kryterium do wyboru pozostaje cena, ponieważ skutek zawsze będzie dokładnie taki sam.

Jednak kupując dowolną usługę, proces wygląda inaczej. Określając cenę (np. w formie widełek) oraz dostępność (od kiedy i do kiedy), ciężko jest określić specyfikację. Jeśli kiedyś w Twojej firmie był rozważany zakup szkolenia do działu IT, to wiesz, że cena ma bardzo mały wpływ na jego jakość. Dlatego szkolenie za 10 000 zł może przynieść całkiem inne rezultaty niż szkolenie za 10 000 zł.

Dlaczego kierowanie się wyłącznie ceną jest złym pomysłem?

Niezależnie od branży, z której chcesz zakupić usługę, logiczny ciąg myślenia dostawcy jest prosty. Zarobić jak najwięcej. Dlatego ogłaszając rekrutację na Junior Java Developera (dalej „JJD”), z doświadczeniem 0-3 lat, provider zawsze będzie chciał dostarczyć JJD z doświadczeniem 0 lat, za cenę JJD z 3-letnim doświadczeniem, ponieważ to wynika ze standardowego modelu biznesowego.

Jak wygląda standardowy model biznesowy w outsorcingu IT?

Większość firm outsourcingowych na rynku ma ukrytą w cenie marżę około 30% (lub więcej). To powoduje, że klient decyduje się na usługę, tylko gdy ma duże braki w teamie oraz bardzo ograniczony czas. Z tego samego powodu współpraca jest krótkoterminowa, ponieważ w dłuższej perspektywie staje się to zbyt kosztowne.

Jak wygląda bezpieczny model Futurum Outsourcingu?

Zastanawialiśmy się, jak dostarczyć najlepszego kandydata klientowi w rozsądnej cenie i z sytuacją Win-Win-Win dla każdej ze stron. Naszym rozwiązaniem jest biznes model z jawną marżą 10% i dodatkową, jednorazową opłatą za znalezienie kandydata.

Jawna marża 10% sprawia, że możemy polecić najlepszego kandydata w określonym przez klienta budżecie. Klient unika sytuacji, w której zatrudni programistę z doświadczeniem 0 lat za cenę programisty z 3-letnim doświadczeniem

Dzięki rozsądnej marży klientowi opłaca się zatrudnić programistę długoterminowo

Kandydat sprawniej adoptuje się do zespołu, ponieważ podczas rozmowy o pensjach w teamie, nie ma dużej różnicy w zarobkach.

Współpraca trwa dłużej, ponieważ jest opłacalna. Zyskuje na tym klient, Futurum oraz programista.